Ravitsemuspassi
 
 
 

2.8 Välipalat ja kokoustarjoilut

Terveelliset välipalat täydentävät pääaterioita ja auttavat hallitsemaan syömistä. Säännöllinen ruokailu 3–4 tunnin välein auttaa pitämään verensokerin tasaisena koko päivän. Lautasmalli toimii välipalojen ja kokoustarjoiluiden koostamisessa ja se antaa raamit myös hyville jälkiruoille.


Välipaloja ja kokoustarjoiluja koskevat samat suositukset kuin pääaterioitakin. Perustan muodostavat runsaskuituiset täysjyväviljatuotteet ja värikkäät kasvikset. Proteiininlähteet, esimerkiksi vähärasvaiset maito- ja lihatuotteet sekä kasviproteiinituotteet täydentävät kokonaisuutta. Proteiininlähde ei kuitenkaan ole pakollinen.Periaatteet yhdistyvät erinomaisesti esimerkiksi jogurttia, marjoja ja puurohiutaleita sisältävässä tuorepuurossa. Sokerin ja suolan käytössä noudatetaan kohtuullisuutta. Terveellisten välipala-ainesten tunnistamisessa auttaa Sydänmerkki.

Täältä löydät taulukon terveellisemmistä välipaloista ja kokoustarjoiluista.