Ravitsemuspassi
 
 
 

2.7 Ruokajuomaksi rasvaton maito tai piimä

Joka päivä aterian yhteydessä tarjotaan lasillinen rasvatonta maitoa tai piimää.



Ruokajuomana on hyvä suosia rasvatonta maitoa tai piimää.
Myös vesi ja kivennäisvesi sopivat aterialle. Nestemäiset maitovalmisteet ovat monipuolinen ravintoaineiden lähde.

Hyvää proteiinia ja D-vitamiinia


  • Rasvattomat ja vähärasvaiset maitovalmisteet ovat tärkeitä proteiinin, kalsiumin, jodin, D-vitamiinin* ja monien muiden ravintoaineiden lähteitä.
  • Rasvatonta maitoa tai piimää tulee olla tarjolla kaikenikäisille: päiväkoti- ja kouluikäisille lapsille, nuorille, aikuisille ja iäkkäille.
  • Rasvattomat ja vähärasvaiset maitotuotteet ovat yhtä monipuolisia ravintosisällöltään kuin rasvaisemmat tuotteet - vain haitallista tyydyttynyttä rasvaa on vähemmän
  • Myös laktoosirajoitteisissa ruokavalioissa suositaan rasvattomia ja vähärasvaisia vaihtoehtoja.
  • Nestemäiset maitovalmisteet voidaan tarvittaessa korvata kasviperäisillä soija- ja kaurajuomilla, jotka on täydennetty kalsiumilla ja D-vitamiinilla. Kasvipohjaisten juomien proteiinipitoisuus on yleensä maitopohjaisia heikompi.
  • Jos tarjolla on useita maitolaatuja, rasvaton maito asetetaan ensisijaisena vaihtoehtona tarjolle niin, että se on helposti saatavissa ja mahdollisimman kylmää.
  • Maidoksi kahviin ja teehen suositellaan rasvatonta tai ykkös- tai kevytmaitoa.
  • Janojuomaksi suositeltavin on vesijohtovesi. Täysmehuja voi nauttia yhden lasillisen päivässä aterian yhteydessä. Sokeroituja juomia ei tule käyttää säännöllisesti.
  • Juomien ohjeellinen määrä päivässä on yhteensä 1–1,5 litraa ruoan sisältämän nesteen lisäksi.



Kalsiumin päivittäisen saantisuosituksen täyttymiseksi on suositeltavaa, että joka päivä nautitaan:

• Yhteensä 5–6 dl nestemäisiä, enintään 1 % rasvaa sisältäviä maitovalmisteita: maitoa, piimää, jogurttia, viiliä ja rahkaa
• 2–3 viipaletta enintään 17 % rasvaa ja enintään 1,2 % suolaa sisältävää juustoa.

Päivän annos maitotuotteita
(Kuva: Maito ja Terveys ry)



Rasvattomat ja vähärasvaiset maitovalmisteet sopivat parhaiten päivittäiskäyttöön, sillä maidon rasvasta 2/3 on haitallista kovaa rasvaa. Rasvaisemmat tuotteet voi säästää harvemmin valmistettavien ruokien raaka-aineiksi.


Lue lisää D-vitamiinista ja kalsiumista luvusta 2.9.6


 

Maitovalmisteita (Kuva: Maito ja Terveys ry)

*) Maitoa ja muita nestemäisiä maitovalmisteita on täydennetty vuodesta 2003 D-vitamiinilla, jonka saanti jää suomalaisilla helposti riittämättömäksi. Myös rasvaton luomumaito on täydennetty D-vitamiinilla vuodesta 2016 lähtien.

Tiedätkö tämän maidosta?

Normaali- ja runsasrasvaiset maitovalmisteet, kuten kevyt- ja täysmaito, eivät ole rasvattomia ja vähärasvaisia tuotteita monipuolisempia ravintosisällöltään. Ne eivät myöskään sisällä luontaisesti suurempia määriä esimerkiksi D-vitamiinia.

Maidon ja muiden maitotuotteiden ravintosisältöjä voit tarkastella esimerkiksi osoitteessa valio.fi