Ravitsemuspassi
 
 
 

2.6 Leipärasva

Aterian yhteydessä tarjotaan päivittäin runsaasti pehmeää rasvaa sisältävää margariinia tai muutakasvirasvalevitettä. Sopiva määrä levitettä on 1 teelusikallinen/leipäviipale.


Öljyisten salaatinkastikkeiden ohella leipärasvavalinnalla voidaan vaikuttaa siihen, että ruokavaliosta saadaan mahdollisimman hyvin hyödyllistä pehmeää rasvaa*.

Rasvalevite on laadukasta silloin, kunrasvasta on pehmeää vähintään 2/3 ja kovaa (tyydyttynyttä rasvaa) enintään 1/3. Rasvakoostumuksen voi tarkistaa pakkauksen ravintosisältötaulukosta, hyvän rasvan tunnistaa myös Sydänmerkistä.

Pehmeän ja kovan rasvan suhteen lisäksi merkitystä on kokonaisrasvan määrällä. Leipärasvana tulisi mieluiten käyttää vähintään 60 % rasvaa sisältävää margariinia tai vastaavaa levitettä, koska rasvaisemmista tuotteista myös hyödyllistä rasvaa saa enemmän. Pehmeiden rasvojen lisäksi margariinit ovat myös hyviä D- ja E-vitamiinin lähteitä. Hyvässä levitteessä on suolaa enintään 1 %.

Käyttöopas lyhyesti

  • Käytä jokaisen leipäviipaleen päälläkasviöljypohjaista rasvalevitettä niin saat helpommin riittävästi pehmeää rasvaa.
  • Tarjolla olevan rasvalevitteen rasvapitoisuus voi vaihdella asiakkaiden mieltymysten mukaan, mutta suositeltavinta on käyttää runsaammin eli 60–70 % rasvaa sisältäviä levitevaihtoehtoja. Ne sisältävät pehmeää rasvaa kevytmargariineja enemmän.
  • Sopiva margariiniannos on 1 tl / leipäviipale
  • Tuorejuusto sopii tarjottavaksi, kun se täyttää kriteerit kovan rasvan (enintään 1/3) ja suolan (enintään 1 %) suhteen, samoin itse tehdyt voi-kasviöljy-vesi -seokset, jos valmistussuhde on 1:1:1
  • Kypsytettyjen, esimerkiksi edam- ja emmentaljuustojen käyttö leivän päällä ei korvaa margariinia. Monet juustot sisältävät runsaasti kovaa rasvaa.


Taulukko. Esimerkkejä levitteiden rasvan laadusta

Rasvalevite Rasvaa % Kovan rasvan osuus %
Margariinit, kasvirasvalevitteet 30-70 9-35
Rasvaseos 40 (voi + öljy) 40 40
Rasvaseos 80 (voi + öljy) 80 50
Voi 80 65
Sulatejuustot 20-24 60
Kasvirasvapohjainen tuorejuusto 26 30
Maitorasvapohjainen tuorejuusto 30 70
Itse tehty voi-kasviöljylevite
(1/3 voi, 1/3 vesi, 1/3 öljy)
70 20
(Lähteet: Fineli, Sydänliitto)


 


*) Pehmeä rasva on tyydyttymätöntä rasvaa, jota on runsaasti kasviöljyissä, margariineissa, rasvaisissa kaloissa, pähkinöissä ja siemenissä.

Kova rasva muodostuu tyydyttyneestä rasvasta ja transrasvasta. Kovaa rasvaa on runsaasti eläinperäisissä tuotteissa, esimerkiksi liha- ja maitovalmisteissa.

Tiedätkö tämän margariineista?

Margariineissa on vain vähän lisäaineita, ja ne ovat viranomaisten turvallisiksi arvioimia sekä hyväksymiä. Käytettyjä lisäaineita on luonnostaan muun muassa sitrushedelmissä, ruokasoodassa ja joissakin luonnonmarjoissa. Lisäaineet parantavat margariinien säilyvyyttä.

Margariineihin lisätään rasvaliukoisia A- ja D-vitamiineja; E- ja K-vitamiineja margariineissa on runsaasti luonnostaan. Transrasvoja suomalaisissa margariineissa ei ole.

Laadultaan hyvän leipärasvan tunnistaa Sydänmerkistä!