Ravitsemuspassi
 
 
 

2.4 Salaatinkastike

Salaatin kanssa tarjotaan öljypohjaista kastiketta tai öljyä sellaisenaan. Loraus, ½–1 rkl, öljykastikettaturvaa pehmeän rasvan saantia


Me suomalaiset saamme liian vähän pehmeää rasvaa ruokavaliosta. Tilannetta voi korjata helposti lisäämällä kasviöljyjen, esimerkiksi rypsiöljyn käyttöä. Salaatissa tai muussa päivittäisessä kasvisannoksessa öljyn nauttiminen käy helposti. Öljystä tulee myös lisämakua ja mehevyyttä kasviksiin. Valmiiden salaatinkastikkeiden, mieluiten runsasrasvaisten versioiden, ohella salaatinkastikkeena voi hyödyntää öljyjä sellaisenaan. Vaikkapa lorauksen oliiviöljyä tai maustettua rypsiöljyä, oman maun mukaan.

Lue lisää rasvoista luvusta 2.9.4



Salaatinkastikkeet kasvisten maustajana

  • Rypsi- ja rapsipohjaiset salaatinkastikkeet sisältävät runsaimmin hyödyllistä pehmeää rasvaa.
  • Majoneesit ovat öljypitoisia ja siksi ne voivat olla ravintosisällöltään lähes öljykastikkeiden veroisia. Ne ovat kuitenkin koostumukseltaan paksuja, jolloin kohtuullinen annostelu voi olla vaikeampaa ja energiaa saadaan turhan paljon.
  • Maitopohjaiset (esim. kermaviili) tai rasvattomat salaatinkastikkeet (esim. mehukastikkeet) ovat huonompia, koska niistä ei saada hyödyllistä pehmeää rasvaa.
  • Kastikkeet tarjotaan pääsääntöisesti erikseen, jolloin ruokailija voi omien tarpeidensa ja mieltymystensä mukaisesti käyttää niitä haluamansa määrän. Koska öljypohjaiset kastikkeet sisältävät runsaasti energiaa, ruokailijoita on syytä ohjata käyttämään kastikkeita kohtuullisesti esimerkiksi pienen tarjoilukauhan tai lusikan avulla.
  • Salaatinkastike kuuluu myös lasten lautasmalliin.


Taulukko. Erilaisten salaatinkastikkeiden rasvan laatu

Salaatinkastike 1rkl
(14 g)
Rasvaa g Pehmeää rasvaa g
Ranskalainen salaatinkastike 11 9
Majoneesi noin 30 % 4 4
Kevyt öljypohjainen salaatinkastike 3 3
Kermaviilikastike 2 0,5
Rasvaton salaatinkastike 0,2 0,1
(Lähde: Fineli)

Suolaamattomat tai muulla tavoin kuorruttamattomat pähkinät, mantelit ja siemenet (esimerkiksi auringonkukan-, seesamin- ja kurpitsansiemenet) ovat myös hyviä pehmeän rasvan lähteitä. Niitä voidaan nauttia salaatin sattumina, lajeja vaihdellen, noin 30 grammaa (2 rkl) päivässä eli 200–250 grammaa viikossa.


 

Öljypohjainen salaatinkastike on hyvä pehmeän rasvan lähde
(klikkaa kuva suuremmaksi):
  • (Kuvat: Kotimaiset Kasvikset ry, Suomen Sydänliitto ry)