Ravitsemuspassi
 
 
 

3.1.2 Peruna on terveellistä sellaisenaan

Peruna on monipuolinen ruoka-aine, jota suositellaan syötäväksi päivittäin keitettynä, soseena ja höyryssä tai uunissa kypsennettynä. Peruna saostaa myös liemiruokia, keittoja, patoja ja kastikkeita ja kuohkeuttaa leivonnaisia ja murekkeita. Se sopii mehevöittämään leipä-, sämpylä-, piirakka- ja kakkutaikinoita. Peruna sitoo aineksia esimerkiksi lihapulla- tai mureketaikinoissa, jolloin ei tarvita korppujauhoja.

Peruna on parhaimmillaan kypsennettynä sellaisenaan tai soseena. Voin ja muun tyydyttyneen rasvan lisäyksiä tai suolaa niihin ei juurikaan tarvita. Rasvassa paistettuja perunoita, erilaisia kermaperunoita, ranskanperunoita sekä perunalastuja ja muita vastaavia tuotteita suositellaan syötäväksi vain harvoin. Rasvaiset perunalisäkkeet nostavat aterian rasva- ja energiapitoisuuden usein moninkertaiseksi. Jos tarjolla on rasvaisia perunalisäkkeitä, on tärkeää olla vaihtoehtona myös keitettyä perunaa tai täysjyväistä pastaa tai riisiä.

Uuni- tai lohkoperunoihin ja perunasoseeseen voidaan haluttaessa lisätä tilkka rypsiöljyä. Sopiva määrä on 2 g öljyä/100 g kypsää tuotetta.

Taulukko. Erilaisten perunavalmisteiden rasvapitoisuuksia

Perunavalmiste
(annos 100 g)
Rasvaa g Kovaa rasvaa g
Kermaperunat 15 10
Kevyet kermaperunat, nesteenä vähärasvainen kasvirasvakerma 5 2
Uuniranskalaiset 5 2
Lohkoperunat uunissa 7 1
Paistetut perunat 5 1
Keitetyt perunat 0,2 0
(Lähteet: Fineli, valmistajien tiedot)


 

 

 

Esimerkkejä eri tavoin valmistettujen perunoiden energiasisällöistä
(klikkaa kuva suuremmaksi):

  • (Kuva: Leipätiedotus ry)