Ravitsemuspassi
 
 
 

3.1.4 Kalan rasvaa tarvitaan


Kalaa tulisi tarjota 2–3 kertaa viikossa eri kalalajeja vaihdellen.
Rasvaiset kalat, kuten kirjolohi, lohi, silakka ja muikku ovat erityisen suositeltavia, koska ne sisältävät runsaasti pehmeää rasvaa. Kalaruokia suositellaan myös siksi, että kala korvaa usein muita, paljon tyydyttynyttä rasvaa sisältäviä ruokia.

Kalan luontaista, hyvää rasvakoostumusta ei kannata heikentää epäterveellisillä ruoanvalmistusmenetelmillä. Kala tulee kypsentää ilman ylimääräistä rasvaa, kermaa ja leivitystä. Paistaminenkin onnistuu kasviöljyssä ilman voita. Jos ehdottomasti halutaan, voidaan öljyä maustaa pienellä määrällä voita. Kalan maustamisessa voidaan käyttää suolan sijaan mm. sitruunamehua, etikoita, yrttejä ja pippuria.

Myös tarjottavien kalavalmisteiden tulee olla vähäsuolaisia, ja niiden sisältämän rasvan laadun tulee olla mahdollisimman pehmeää. Kalavalmisteissa, kuten kalapuikoissa ja mantelikaloissa kalaa on useimmiten vähän ja leivitettä runsaasti. Ruoanvalmistuksessa leivite imee paljon rasvaa, minkä vuoksi tuotteet kannattaa kypsentää uunissa.

Meri- ja järvikalat ovat suositusten mukaisesti käytettyinä yhtä turvallisia ja laadukkaita.

 

Lisätiedonnälkään: Kalan syöntisuosituksia

Tutustu kalan syöntisuosituksiin: http://www.evira.fi/portal/51466

Lue lisää ympäristön kannalta vastuullista kalavalinnoista: www.wwf.fi/kalaopas


 

 

 

(Kuvat: Pro Kala ry, Sydänliitto/Neuvokas perhe)