Ravitsemuspassi
 
 
 

3.1.8 Kasvirasvasekoitteita kerman sijaan


Markkinoilla on runsaasti kasvirasvavalmisteita, joilla voidaan ruoanvalmistuksessa korvata runsasrasvaiset kermat.
Rasvaisia kermoja ovat perinteiset kuohu- ja vispikermat, smetana sekä muut täysrasvaiset hapanmaitovalmisteet. Vähärasvaisissa kermoissa ja kasvirasvasekoitteissa kovaa rasvaa on suhteellisesti vähemmän kuin normaali- ja runsasrasvaisissa tuotteissa. Myös soija- ja kaurakermojen sisältämä rasva on pääosin pehmeää. Runsaaseen ja päivittäiseen käyttöön kasvirasvavalmisteet ja kermat eivät kuitenkaan sovi suuren energiapitoisuutensa vuoksi.

Ravitsemuksellisesti laadukkaimpia kermoja ovat:

  • Enintään 10 % rasvaa sisältävät tuotteet
  • Kasvirasvasekoitteet, joista erityisesti rypsiöljypohjaiset tuotteet. Hyvän rasvakoostumuksen vuoksi niistä voidaan valita hiukan rasvaisempikin tuote. Rasvaa tulisi olla kuitenkin enintään 15 %.

Pääsääntöisesti vähärasvaiset kermat sopivat kaikkeen ruoanvalmistukseen, sillä ne kestävät kuumennusta. Kiusaustyyppisiin uuniruokiin erittäin vähärasvaiset kermatuotteet eivät sovi – rakenne jää helposti vetiseksi. Jos kiusauksen liemeen käytetään rasvaisempaa kermatuotetta, voidaan ruoan rasvaisuutta tasata esimerkiksi kasvissuikaleita lisäämällä.

Vaahtoutuvat vaniljakastikkeet ja kevytvispikermat ovat perinteistä kermavaahtoa vähempirasvaisia vaihtoehtoja jälkiruokiin ja leivonnaisiin.


Taulukko. Erilaisten kermojen ja kermavalmisteiden rasvapitoisuuksia

Kerma Rasvaa % Kovan rasvan osuus %
Vispikerma 38 % 38 21
Kevytvispi 25 21
Vaahdotettava kasvirasvasekoite 26 20
Ruokakerma 15 % 15 8
Vaahtoutuva vaniljakastike 9 8
Kasvirasvasekoite 15 % 15 5
Kahvikerma 12 % 12 7
Soijakerma 17 % 17 2
Kevytkerma 10 % 10 6
Kasvirasvasekoite 7 % 7 2
(Lähteet: Fineli, valmistajien tiedot)

 

 

 

 

 

 


Sydänmerkillä varustettu 5 % kasvirasvakerma
(Kuva: Valio)

 

Maitorasva on kovaa rasvaa

Maitovalmisteiden sisältämä rasva on kovaa rasvaa, joten rasvaisia maitovalmisteita jatkuvasti käyttämällä kovan rasvan osuus ruokavaliossa nousee helposti liian suureksi. Rasvaisia kermoja, jäätelöitä sekä vanukkaita ja vaahdotettavia kasvirasvavalmisteita tulisi nauttia harvoin.


 

Soijakerma sopii monenlaiseen ruoanvalmistuksen
(Kuva: alpro.com)