Ravitsemuspassi
 
 
 

2.7 Ruokajuomaksi rasvaton maito tai piimä

Joka päivä aterian yhteydessä tarjotaan lasillinen rasvatonta maitoa tai piimää.



Ruokajuomana on hyvä suosia rasvatonta maitoa tai piimää.
Myös vesi ja kivennäisvesi sopivat aterialle. Nestemäiset maitovalmisteet ovat monipuolinen ravintoaineiden lähde.
 
Hyvälaatuiset juomat täydentävät ruokavaliota:

• Rasvattomat ja vähärasvaiset maitovalmisteet ovat tärkeitä proteiinin, kalsiumin, jodin, D-vitamiinin* ja monien muiden ravintoaineiden lähteitä.
• Rasvatonta maitoa tai piimää tulee olla tarjolla kaikenikäisille: päiväkoti- ja kouluikäisille lapsille, nuorille ja aikuisille. Iäkkäille sopivat myös rasvaisemmat valmisteet (vähintään 1,5 % rasvaa) riittävän energian saannin turvaamiseksi.
• Myös laktoosirajoitteisissa ruokavalioissa suositaan rasvattomia ja vähärasvaisia vaihtoehtoja.
• Nestemäiset maitovalmisteet voidaan tarvittaessa korvata kasviperäisillä soija- ja kaurajuomilla, jotka on täydennetty kalsiumilla ja D-vitamiinilla.
• Jos tarjolla on useita maitolaatuja, rasvaton maito asetetaan ensisijaisena vaihtoehtona tarjolle niin, että se on helposti saatavissa ja mahdollisimman kylmää.
• Maidoksi kahviin ja teehen suositellaan rasvatonta tai ykkös- tai kevytmaitoa.
• Janojuomaksi suositeltavin on vesijohtovesi. Täysmehuja voi nauttia yhden lasillisen päivässä aterian yhteydessä. Sokeroituja juomia ei tule käyttää säännöllisesti.
• Juomien ohjeellinen määrä päivässä on yhteensä 1–1,5 litraa ruoan sisältämän nesteen lisäksi.



Kalsiumin päivittäisen saantisuosituksen täyttymiseksi on suositeltavaa, että joka päivä nautitaan:

• Yhteensä 5–6 dl nestemäisiä, enintään 1 % rasvaa sisältäviä maitovalmisteita: maitoa, piimää, jogurttia, viiliä ja rahkaa
• 2–3 viipaletta enintään 17 % rasvaa sisältävää ja enintään 1,2 % suolaa sisältävää juustoa.

Päivän annos maitotuotteita
(Kuva: Maito ja Terveys ry)



Maidon rasvasta 2/3 on kovaa rasvaa.
Siten maitotuotteet nostavat helposti kovan rasvan kokonaismäärää ruokavaliossa. Päivittäiskäyttöön sopivat parhaiten rasvattomat ja vähärasvaiset maitovalmisteet: arkisin ruoka on suositeltavaa valmistaa vähärasvaisista tuotteista ja säästää rasvaisemmat tuotteet harvemmin valmistettavien ruokien raaka-aineiksi.


Lue lisää D-vitamiinista ja kalsiumista luvusta 2.9.6

 

 


 

 

 

 

Maitovalmisteita (Kuva: Maito ja Terveys ry)

 

 

 

 

 

 

*) Maitoa ja muita nestemäisiä maitovalmisteita on täydennetty vuodesta 2003 D-vitamiinilla, jonka saanti jää suomalaisilla helposti riittämättömäksi. Luomumaitoa ja muita luomutuotteita ei täydennetä.

 

Tiedätkö tämän maidosta?

Normaali- ja runsasrasvaiset maitovalmisteet, kuten kevyt- ja täysmaito, eivät ole rasvattomia ja vähärasvaisia tuotteita monipuolisempia ravintosisällöltään. Ne eivät myöskään sisällä luontaisesti suurempia määriä esimerkiksi D-vitamiinia.

Maidon ja muiden maitotuotteiden ravintosisältöjä voit tarkastella esimerkiksi osoitteessa valio.fi