Ravitsemuspassi
 
 
 

2.6 Leipärasva

Aterian yhteydessä tarjotaan päivittäin kasviöljypohjaista rasvalevitettä, joka sisältää runsaasti pehmeää rasvaa. Sopiva määrä levitettä on noin 1 teelusikallinen/leipäviipale.



Rasvakoostumukseltaan hyvälaatuisen levitteen rasvasta pehmeää rasvaa on vähintään 2/3 ja kovaa rasvaa enintään 1/3*.
Leipärasvana tulisi käyttää vähintään 60 % rasvaa sisältävää kasviöljypohjaista rasvalevitettä. Kasviöljyt ja niistä tehdyt rasvalevitteet ja margariinit sisältävät runsaasti pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa ja E-vitamiinia. Kasviöljypohjaiset rasvalevitteet ovat lisäksi hyviä D-vitamiinin lähteitä. Niiden tulisi olla näkyvän rasvan lähteinä ruokavaliossa. Sopiva levitteen suolapitoisuus on enintään 1 %.

Levitteessä rasvan laatu ratkaisee:

• Jokaisen leipäviipaleen päälle tarvitaan kasviöljypohjaista rasvalevitettä pehmeän rasvan riittävän saannin turvaamiseksi.
• Useimmat margariinit ja kasvirasvalevitteet ovat suositeltavia. Tarjolla olevan rasvalevitteen rasvapitoisuus voi vaihdella asiakkaiden mieltymysten mukaan, mutta suositeltavinta on käyttää runsaammin eli 60–70 % rasvaa sisältäviä levitevaihtoehtoja. Ne sisältävät pehmeää rasvaa kevytmargariineja enemmän.
• Tuorejuusto sopii tarjottavaksi, kun se täyttää kriteerit kovan rasvan (enintään 1/3) ja suolan (enintään 1 %) suhteen, samoin itse tehdyt voi-kasviöljy-vesi -seokset, jos valmistussuhde on 1:1:1.
• Kypsytettyjen, esimerkiksi edam- ja emmentaljuustojen käyttö leivän päällä ei korvaa margariinia. Monet juustot sisältävät runsaasti kovaa rasvaa.


Taulukko. Esimerkkejä levitteiden rasvan laadusta

Rasvalevite Rasvaa % Kovan rasvan osuus %
Margariinit, kasvirasvalevitteet 30-70 9-30
Rasvaseos 40 (voi + öljy) 40 40
Rasvaseos 80 (voi + öljy) 80 50
Voi 80 65
Sulatejuustot 20-24 60
Kasvirasvapohjainen tuorejuusto 26 30
Maitorasvapohjainen tuorejuusto 30 70
Itse tehty voi-kasviöljylevite
(1/3 voi, 1/3 vesi, 1/3 öljy)
70 20
(Lähteet: Fineli, Sydänliitto)

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

*) Pehmeä rasva on tyydyttymätöntä rasvaa, jota on runsaasti kasviöljyissä, margariineissa, rasvaisissa kaloissa, pähkinöissä ja siemenissä.

Kova rasva muodostuu tyydyttyneestä rasvasta ja transrasvasta. Kovaa rasvaa on runsaasti eläinperäisissä tuotteissa, esimerkiksi liha- ja maitovalmisteissa.

Tiedätkö tämän margariineista?

Margariineissa on vain vähän lisäaineita, ja ne ovat viranomaisten turvallisiksi arvioimia sekä hyväksymiä. Margariineissa käytettyjä lisäaineita on luonnostaan muun muassa sitrushedelmissä, ruokasoodassa ja joissakin luonnonmarjoissa. Lisäaineet parantavat margariinien säilyvyyttä.

Margariineihin lisätään rasvaliukoisia A- ja D-vitamiineja; E- ja K-vitamiineja margariineissa on runsaasti luonnostaan. Transrasvoja suomalaisissa margariineissa ei ole.

Laadultaan hyvän leipärasvan tunnistaa Sydänmerkistä!