Ravitsemuspassi
 
 
 

2.4 Salaatinkastike

Joka päivä aterian yhteydessä tarjotaan öljypohjaista kastiketta salaatin kanssa. Sopiva määrä on ½1 rkl salaattiannosta kohti.



Rasvan laadun parantamiseksi suomalaiset tarvitsevat pehmeitä kasvirasvoja ruokavalioonsa. Päivittäiseen salaatti- tai tuorekasvisannokseen on suositeltavaa lisätä tilkka kasviöljypohjaista salaatinkastiketta tai kasviöljyä sellaisenaan.

Lue lisää rasvoista luvusta 2.9.4



Salaatinkastikkeet sopivat kaikenlaisten tuorekasvisten maustajiksi:

• Kasviöljy- eli esimerkiksi rypsi- ja rapsipohjaiset salaatinkastikkeet ovat monipuolisen, runsaasti pehmeää rasvaa sisältävän koostumuksensa vuoksi suositeltavimpia vaihtoehtoja.
• Öljypohjaiset kastikkeet antavat myös mehevyyttä ja makua salaatteihin ja raasteisiin.
• Majoneesit voivat olla ravintosisällöltään lähes öljykastikkeiden vertaisia. Ne ovat kuitenkin koostumukseltaan paksuja, jolloin kohtuullinen annostelu on vaikeaa. Runsas annostelu kohottaa helposti aterian energiapitoisuutta.
• Jos salaatinkastikkeena tarjotaan maitopohjaisia tai rasvattomia vaihtoehtoja, kuten mehukastikkeita, pehmeän rasvan osuus jää usein aterialla pieneksi.
• Kastikkeet tarjotaan pääosin erikseen, jolloin ruokailija voi omien tarpeidensa ja mieltymystensä mukaisesti käyttää niitä haluamansa määrän. Koska öljypohjaiset kastikkeet sisältävät kuitenkin runsaasti energiaa, ruokailijoita on syytä ohjata käyttämään kastikkeita kohtuullisesti esimerkiksi pienen tarjoilukauhan avulla.
• Salaatinkastike kuuluu myös lasten lautasmalliin.


Taulukko. Erilaisten salaatinkastikkeiden rasvan laatu

Salaatinkastike 1rkl
(15 g)
Rasvaa g Pehmeää rasvaa g
Ranskalainen salaatinkastike 7 5
Majoneesi noin 40 % 6 5
Kevyt öljypohjainen salaatinkastike 1 1
Kermaviilikastike 2 0,4
Rasvaton salaatinkastike 0,2 0,1
(Lähde: Fineli)

 

Suolaamattomat tai muulla tavoin kuorruttamattomat pähkinät, mantelit ja siemenet (esimerkiksi auringonkukan-, seesamin-, pinjan- ja kurpitsansiemenet) ovat myös hyviä pehmeän rasvan lähteitä. Niitä voidaan nauttia lajeja vaihdellen noin 30 grammaa (2 rkl) päivässä eli 200–250 grammaa viikossa. Pähkinät ja siemenet sopivat erityisen hyvin salaatinkastikkeen ohella salaatin maustajaksi ja lisäkkeeksi.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Öljypohjainen salaatinkastike on hyvä pehmeän rasvan lähde
(klikkaa kuva suuremmaksi):

  • (Kuvat: Kotimaiset Kasvikset ry, Suomen Sydänliitto ry)